The Orange Elevator Pitch - Koos Vos
WIE?
Koos Vos, in Barcelona sinds: 2004
WAT?
Wat: Woordvoerder van de Oranje-dijkschool en daarnaast business trainer, executive coach en acteur.
koos vos
Kun je iets over de Oranje-dijkschool vertellen?

“De Oranje-dijkschool maakt deel uit van de Stichting Nederlandse Taal en Cultuur Barcelona en biedt al sinds 1992 Nederlandse les aan kinderen in Barcelona en omgeving. Het doel van de school is onderwijs te bieden aan kinderen die het Nederlands als tweede taal beheersen, waarbij het streven is dat leerlingen niet meer dan twee jaar taalachterstand hebben ten opzichte van de kinderen in Nederland. Bovendien werkt de school volgens de Nederlandse onderwijsmethodiek. Sinds vorig jaar is er geen subsidie meer vanuit de Nederlandse overheid, maar toch blijft de Oranje-dijkschool leerlingen trekken.”

Welke factoren dragen bij aan het succes van de school?

“Het lesprogramma is zeer gestructureerd en de organisatie is transparant. Veel ouders vinden het een voordeel dat er volgens de Nederlandse lesmethodiek wordt gewerkt. In Nederland gaan leerkrachten en leerlingen heel anders met elkaar om en ze vinden het belangrijk dat hun kinderen dat leren. Daarnaast krijgt de school inspectie vanuit Nederland, wat garantie biedt voor de kwaliteit. Ondanks het feit dat er geen subsidie meer is, houdt de school zich staande. Er is bekeken hoe er kosten bespaard kunnen worden en er zijn nog altijd voldoende leerlingen. In de omgeving wonen natuurlijk duizenden Nederlanders en Nederlandse ondernemers die willen dat hun zonen en dochters de taal goed beheersen. Een goede mond-tot-mondreclame draagt bij aan het succes.”

Welke tips heb je voor ondernemers die de Spaanse markt op willen?

“Benut de kracht van het Nederlandse ondernemerschap. Houd vast aan typisch Nederlandse kwaliteiten: wees ambitieus in je doelstellingen, zorg voor een transparante communicatie en kom je afspraken na. Zie de flexibiliteit die de Spanjaarden kennen als een voordeel. Dat leidt tot creativiteit. In Nederland kun je je niet voorstellen dat een designer binnen een dag een goed ontwerp kan leveren, hier gebeurt dat wel, gedwongen door de omstandigheden, omdat veel hier last-minute gebeurt. Ook een punt: besef dat de gezagsverhoudingen anders liggen. Dat merk je al als je een taxi neemt, als passagier ga je nooit op de plek van de bijrijder zitten, dat is het domein van de chauffeur. Tenzij het niet anders kan. Verder geloof ik in netwerken op persoonlijke basis, niet zozeer uit commerciële overwegingen. En verwacht niet dat investeringen zich lineair terugbetalen. Wees geduldig, op een zeker moment doet de kans om in een klap door te groeien zich voor.”