The Orange Elevator Pitch - Ciska

Kun je iets over Minicards Barcelona vertellen?

“Minicards zijn publiciteitskaartjes met informatie over Barcelona, op het toeristische vlak. Denk bijvoorbeeld aan cultuur, gastronomie, nightlife en entertainment. Je kunt de kaartjes vinden op meer dan 260 plekken in de stad: bij hotels, hostels, appartementen en toeristische informatiepunten.

Toeristen kunnen de kaartjes gratis meenemen en inleveren bij één van de aangesloten attracties. In ruil hiervoor krijgen ze een interessante korting of een ander aardigheidje. Het concept ontstond in Amsterdam, maar heeft zich inmiddels uitgebreid naar 95 andere steden over de hele wereld.”

Welke factoren maken jouw onderneming succesvol?

“Ik ben begonnen in 2003, dus voor de jaren van de economische crisis. Hierdoor heb ik een goede basis kunnen opbouwen, en dat is een groot voordeel. Minicards is succesvol omdat we op jaarbasis meer dan 3,5 miljoen toeristen bereiken in Barcelona. De adverteerder met zijn boodschap heeft dus een enorm groot bereik. Ook zien adverteerders direct of hun investering werkt. Voor de klant is het een stuk makkelijker om een kaartje mee te pakken dan een folder: je steekt het zo in je borstzak of portemonnee. Alle informatie staat er op, en toch is het compact.”

Heb je tips voor ondernemers die ook iets willen opzetten in Spanje?

“Het is best lastig om nu iets nieuws op te zetten in Barcelona, helemaal in de toeristische sector. Er zijn zóveel toeristen, dat iedereen er meteen opduikt. Ik hoor klanten zeggen dat ze ongeveer tien keer per dag worden opgebeld door mensen die een nieuwe applicatie, advertentie of plattegrond hebben. Zorg in ieder geval dat je de taal goed beheerst: het Spaans en het Catalaans. Investeer verder in het opbouwen van een vertrouwensband met je klanten. Mijn ervaring is dat als je hier eenmaal het vertrouwen hebt, ze je niet meer snel laten gaan. Barcelona is een creatieve stad van nieuwe ideeën en nieuwe dingen, maar aan de andere kant zijn de Catalanen erg conservatief: als iets goed loopt, zullen ze het niet zo snel inwisselen voor iets nieuws en onbekends.”

ciska- van-schagen