The Orange Elevator Pitch - Aldo de Jong
WIE?
Aldo de Jong, in Barcelona sinds: 2002
WAT?
Wat: Oprichter Claro Partners, een strategisch innovatiebureau
aldo de jong
Kun je iets over Claro Partners vertellen?

“Veel bureaus en startups die zich op innovatie richten hebben geweldige ideeën en maken goede designs, maar combineren dit niet met de juiste businessstrategie. Je kunt een fantastisch, gebruikersvriendelijk en innovatief concept bedenken en tot in de puntjes uitwerken, maar je hebt ook strategische kennis nodig om de vertaalslag naar de markt te maken. Dat is eigenlijk een hele andere dienst en bij Claro combineren we het een met het ander. Niet alleen hebben we goede designers in dienst en antropologen die in staat zijn om klantenbehoeften te detecteren, maar ook businessstrategen, die begrijpen wat er nodig is om een nieuw concept tot een succes te maken. Dus we kijken naar hoe het bedrijf werkt, hoe het met het innovatieve concept aan de slag kan gaan en hoe het competitieve landschap er uitziet.”

Welke factoren dragen bij aan het succes van Claro Partners?

“Naast het feit dat we ‘design thinking’ en ‘business thinking’ met elkaar combineren, zijn we ook extreem internationaal georiënteerd. Onze concurrenten zitten vooral in Amerika, maar omdat ons team maar liefst uit 15 verschillende nationaliteiten bestaat, is het voor ons makkelijker om ook research te doen in Europa, Azië en Zuid-Amerika. Het helpt ook dat we klein zijn, een ‘boutique’, noemen ze dat. In onze business kopen klanten vooral van mensen. Ze zoeken het bureau uit op de personen. Bij een groot bedrijf verdwijnt die persoon na het sluiten van een contract al snel uit beeld. Bij ons blijft die persoon dagelijks contact houden met de klant. Dat kan doordat we nog geen bedrijf met honderden werknemers zijn. Verder is Claro niet verdeeld in verschillende afdelingen, zoals industrieel ontwerp en onderzoek. Onze werknemers hebben meerdere specialismen en kunnen dus breed werken en meedenken op verschillende gebieden. Daardoor geven we ze ook het gevoel dat Claro van ons allemaal is.”

Heb je nog tips voor ondernemers die de Spaanse markt op willen gaan?

“Ik opereer voornamelijk internationaal en richt me niet specifiek op de Spaanse markt, maar ik heb wel een tip voor Nederlandse ondernemers die zich in Barcelona willen vestigen en vanuit die standplaats een internationaal of Europees bedrijf willen runnen: gewoon doen! En drink eens een cortado of caña met iemand die je voorging.”